Hersenletsel kennen we vaak alleen van volwassenen. Een infarct of hersenbloeding wordt het ook wel genoemd. Ook kinderen kunnen dit krijgen. Wat betekent dit voor het nog niet volledig ontwikkelde brein en wat zijn de gevolgen? Je leest het in dit artikel.
N.A.H.
We onderscheid tussen traumatisch en niet traumatisch. Bij traumatisch denken we bijvoorbeeld aan een klap tegen het hoofd of een ongeval. Alle andere oorzaken vallen onder de niet traumatische variant.
Er zijn verschillende vormen van hersenletsel. De niet aangeboren (NAH) en de aangeboren variant. Vanaf leeftijd één jaar spreken we van niet aangeboren hersenletsel. Wanneer hersenletsel ontstaat in het eerste levensjaar spreken we van Cerebrale Parese.
We schatten dat ongeveer één op de 120 NAH krijgt. Traumatisch hersenletsel is bijvoorbeeld beschadiging door zuurstoftekort, hersentumor, hersenvlietontsteking en hersenabces.
Gevolgen
Zowel voor volwassenen als kinderen zijn de gevolgen van hersenletsel van grote invloed op het leven. Het hangt af van de locatie van de schade maar ook de grootte van de schade.
Lees ook: Kinderen met het syndroom van down, wat kan de kinderfysiotherapeut doen.
Wanneer schade bijvoorbeeld in het deel van de hersenen ontstaat waar de spraak zich bevindt zal de spraak van het kind aangetast zijn. Hetzelfde geldt voor het motorische deel. Wist je dat als iemand in zijn rechterhersenhelft schade heeft in bijvoorbeeld het motorische gedeelte dat dit zich aan de linker kant van het lichaam uit?
Leren bewegen
Afhankelijk van de leeftijd van het kind waarop de hersenschade optreedt beïnvloedt dit de motoriek, wanneer de schade zich in dit gebied bevindt. Je kunt je voorstellen dat wanneer hersenletsel bij een volwassenen optreedt de gevolgen anders zijn dan bij een kind. Bij een volwassenen mag je ervan uit gaan dat hij heeft leren lopen, fietsen, rennen, springen, huppelen enz. Dit zijn dus verbindingen in het brein die al bestaan. Bij een hersenletsel worden deze aangetast maar de verbindingen waren er al. Dit betekent dat iemand moet leren omgaan met de veranderingen in het lijf maar dat hij of zij gebruik kan maken van al bestaande verbindingen.
Bij een kind is het anders. Lang niet alle motorische programma’s zijn er al en dat betekend dat ook lang niet alle verbindingen er al waren in het brein voor het optreden van het letsel. Een kind moet dus nog nieuwe taken leren met een al beschadigd brein. Dit maakt het leren ontzettend lastig en maakt dat kinderen veel taken vaak ook niet gaan leren.
Lees ook: Cerebrale parese, grote gevolgen op de lange termijn.
Plastisch brein
Wel weten we dat kinderen zich ontzettend goed aan kunnen passen aan situaties en soms boven verwachting taken leren waarvan eerder gezegd wordt dat ze dit niet zouden gaan leren.